Ako porozumieť hate speech online: Sme hercami vo virtuálnom divadle sveta stále rastúcej nenávisti

Nenávisť na sociálnych sieťach sa stala súčasťou akéhokoľvek pôsobenia v online sfére. Nezáleží na tom, či sa jedná o zdieľanie názorov na Twitteri, instagramový príspevok známej influencerky z dovolenky na Bali, diskusné fórum o detskej výžive, či hráčsku komunitu v komentároch na Reddite. Kybernetický priestor prekypuje nenávisťou. Aká je však motivácia, ktorá podporuje takéto prejavy?

Doktor Daniel Kilvington pôsobí na Leeds Beckett University vo Veľkej Británii a špecializuje sa na výučbu a výskum, v ktorých sa predovšetkým venuje problematike rasizmu v spojení so športom a novými médiami. Aktívne sa zúčastňuje konferencií venovaných športu a diskriminácii, spolupracuje s niekoľkými nadáciami a charitatívnymi organizáciami. Nenávisť v online priestore vníma ako veľký problém dnešnej spoločnosti a tvrdí, že základom pre boj s online nenávisťou je najskôr pochopenie, prečo sa deje.

(Zdroj: https://hackinghate.eu/assets/articles/selma-policy-large.jpg)

Vo svojom výskumnom článku pracuje s kľúčovou publikáciou sociológa Ervinga Goffmana, The Presentation of Self in Everyday Life. Vychádza z Goffmanovho dramaturgického modelu – ten sa v článku snaží aktualizovať a poukázať tak na menný spôsob online interakcií.

Sociálne siete sa stali signifikantným spoločníkom našich každodenných životov. Či už sa jedná o formy zábavy, vzdelávanie sa alebo komunikáciu, naše offline persóny sa aktívne pripájajú do online sveta a prispôsobujú sa mu. Fenomén internetu však taktiež poskytol výskumníkom široký priestor a možnosti pre štúdium a výskum. Rýchlosť, ktorou sa k nám denne dostávajú správy, zapríčiňuje informačné preťaženie, ktorému čelíme. Doktor Kilvington tvrdí, že rovnako je to aj s nenávistnými správami.

Internet ako médium rasizmu

Nárast nenávistných prejavov online je viac ako badateľný. Takéto správanie však nemusí zostať iba pri internetových výlevoch – v určitý moment sa z obyčajného Facebook komentára môže stať zločin z nenávisti. Ako príklady uvádza autor napr. urážanie žien či xenofóbne, rasistické a transfóbne útoky vo Veľkej BritániiUSA. Tvrdí, že k takémuto nárastu prispievajú aj politickí aktéri, ktorí vo svojich kampaniach verejne diskriminujú skupiny ľudí – následne sa opierajú o náboženstvo a tradičné hodnoty a tak vzbudzujú v spoločnosti strach.

Komunity ľudí sú denne zasahované takýmito prejavmi a na sociálnych platformách vznikajú skupinové chaty, stránky a heštegy dedikované nenávisti zameranej voči daným skupinám a jednotlivcom. Doktor Kilvington tu odkazuje na tvrdenia, ktoré na základe zmienených prejavov stavajú online priestor do pozície rasistického média. Ten mal povoliť prenos starých rasových noriem a tzv. ich skrz telefóny a počítače obliecť do „nových šiat“ anonymnej komunikácie.

Na verejnosti sme všetci iba hercami

Na scénu Goffmanova teória ľudskej interakcie. Tá v skratke prirovnáva sociálnu interakciu k divadlu, v ktorom ľudia vystupujú ako herci na javisku, pričom každý hrá rôzne roly. Publikum je tvorené ďalšími jednotlivcami, ktorí sledujú hru na javisku a reagujú na ňu. Túto časť divadla Goffman nazýva predným javiskom. Herci tu konajú podľa očakávaní publika, využívajú rôzne nástroje pre zapôsobenie a napokon hrajú podľa scenára a pravidiel, ktoré sa učia opakovaním a sú následne prenášané na ďalších hercov. Predné javisko je verejným miestom s publikom. Goffman však hovorí aj o tzv. backstage – miesto, kde sídli chránené ja jednotlivca. Backstage ukazuje interakcie bez masky, čo znamená napr. používanie vulgarizmov, otvorené sexuálne poznámky a súkromné konverzácie plné tajomstiev a hanlivých označení osôb, ktoré v danej chvíli v divadle nie sú.

Rozmazávanie hraníc

Kilvington v článku uvádza, že aj napriek tomu, že jeho štúdia stojí na Goffmanovej teórii, nie je možné ju jednoducho použiť aj v kontexte online správania. Toto podporuje tvrdením, že medzi online a offline priestorom existujú 4 signifikantné rozdiely, ktoré ho menia a ovplyvňujú: anonymita, neviditeľnosť, disociačná predstavivosťrýchla odpoveď. Uvádza, že moderné technológie zapríčinili prenos javiska a backstage do virtuálnej podoby.

Za virtuálne javisko považuje profily na sociálnych platformách, ktoré si tvoríme a zdieľame na nich obsah. Virtuálny backstage sa odohráva v chatovacích aplikáciách, kde používatelia nadobúdajú pocit súkromia a bezpečia v tom, o čom hovoria a s kým o tom hovoria.

Primárnym rozdielom sa stáva fakt, že zatiaľ čo v Goffmanovej teórii sa herci na javisku snažia zapôsobiť a rola, ktorú prezentujú svetu je idealizovaná, vo virtuálnom priestore to môže byť inak – online persóna je manifestovaná cez nenávisť, šikanu a útoky. To, čo predtým patrilo do súkromného prejavu, pocitu bezpečia, súkromia a underground-ových rozhovorov, je prostredníctvom tzv. backstage mimicry zdieľané aj na verejnosti – a tak sa predtým jasne definované hranice medzi javiskom a backstage vo virtuálnom priestore strácajú.

Zdroj: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443720972318

Free speech ≠ Hate speech

Pre bližšie pochopenie online nenávisti je dôležité nazerať na to, aký obsah online sledujeme. V tom hrá veľkú rolu algoritmus a fenomény echo chambers a filtračných bublín. Autor tvrdí, že ak sa nachádzame v prostredí, v ktorom sa beztrestne šíri sexizmus, homofóbia, rasizmus a pod., niektorí ľudia môžu nadobudnúť sebavedomie v zdieľaní takéhoto obsahu a následne tým skrývať hate speech za free speech.

Zatiaľ čo nám internet ponúka rôzne formy zábavy, vzdelávanie sa, možnosť komunikácie s inými používateľmi, vyhľadávanie si informácií, komentovanie a zdieľanie, jeho odvrátená strana prináša šírenie fake news, nenávisť, diskrimináciu a šikanu. Autor na záver článku zdôrazňuje, že keď pochopíme toto správanie, môžeme sa mu postaviť. Zároveň poukazuje na Giffmanove prirovnanie sveta k svadbe a hovorí, že online priestor ňou skutočne nie je – pri snahe sa však môže stať miestom vzájomného rešpektu a inklúzie.

Hovorí, že je dôležité uvedomiť si, že keď nenávistné prejavy narastajú online, súčasne vzrastajú aj offline.

Pokiaľ Vás táto problematika zaujala, celý článok doktora Kilvingtona si môžete prečítať na: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443720972318

46461910

Zdroj: Kilvington, D. (2021). The virtual stages of hate: Using Goffman’s work to conceptualise the motivations for online hate. Media, Culture & Society, 43(2), 256–272. https://doi.org/10.1177/0163443720972318

2 komentáře: „Ako porozumieť hate speech online: Sme hercami vo virtuálnom divadle sveta stále rastúcej nenávisti“

  1. Děkuji za článek. Existuje celá řada důvodů, proč lidé mohou zveřejňovat nenávistné komentáře online. Lidi se schovávají za anonymitou a jsou posíleni nedostatkem důsledků online, zatímco jiní mohou hledat pozornost nebo potvrzení od jiných lidí. Někteří mohou mít hluboce zakořeněné přesvědčení nebo předsudky, které podporují jejich nenávistné projevy. Někteří navíc mohou na situaci nebo konkrétní komentář reagovat emocionálně a nemusí plně chápat, jaký dopad a poškození mohou mít jejich slova. Je důležité si uvědomit, že každý má svůj vlastní pohled a zkušenosti a není vždy snadné pochopit, proč někdo může zveřejňovat nenávistné komentáře. Je však důležité si uvědomit škodlivý dopad nenávistných projevů a pracovat na vytvoření inkluzivnější a respektující online komunity. Dagmar Vlašicová

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít