Strmý vzestup i pád Clubhousu – co se stalo s revoluční sociální sítí?

V době Covidu, kdy se lidé nemohli stýkat a pořádat veřejné akce, vznikla revoluční aplikace Clubhouse, která tento výpadek alespoň z části kompenzovala. Umožnila tak živé audiosetkávání mnoha uživatelů v jednotlivých virtuálních místnostech, kde probíhaly diskuse na nejrůznější témata. Ovšem sláva této sítě netrvala dlouho a dnes již téměř upadla v zapomnění. Co se s touto sítí stalo? A měla dostatečný potenciál pro nastavení nového trendu komunikace?

Zdroj: Clubhouse Blog

Síť Clubhouse byla spuštěna v dubnu roku 2020. Reagovala tak z částečně na neutěšenou dobu Covidu-19 a nutnost lidí udržovat kontakt. Uživatelé tak mohli konverzovat v reálném čase, přičemž bořila bariéry vzdáleností mezi uživateli nebo třeba tématy, která v jednotlivých místnostech byla rozebírána. Navíc tato platforma umožňovala jakousi moderovanou konferenci, čímž byl zajištěn prvek kultivovaného vedení debaty. Virtuálních místností bylo spoustu a na mnoho témat, což člověku zajistilo nepřeberné množství informací, které mohl skrze tuto platformu získávat nebo naopak šířit dále do éteru.

Uživatel tak mohl využívat mnoho rolí – posluchač (čistý příjemce dat), moderátor, řečník, či kombinaci těchto funkcí. Často se o slovo ve virtuální místnosti mohl hlásit kdokoliv, kdo byl přítomen, což umožnilo reagovat na řečníky v reálném čase, na rozdíl od sociálních sítí založených na formách textu (např. Twitter, Facebook apod.).

Clubhouse původně vznikl jako forma exkluzivní sociální sítě. Pro vytvoření účtu bylo v raných měsících fungování potřeba vlastnit zařízení značky Apple, jelikož Clubhouse podporoval pouze operační systém iOS. Samotná exkluzivita však vycházela ze systému pozvánek, kterou bylo potřeba mít pro připojení do komunity. Uživatel, který již pozvánku vlastnil pak mohl přizvat určitý počet nových lidí.

Zdroj: IndiaToday

Přestože založení nového profilu na této síti nebylo pro všechny zájemce, údajně z kapacitních důvodů aplikace, jelikož byla teprve ve vývoji, její popularita rostla závratnou rychlostí. Dle statistik měl Clubhouse v listopadu roku 2020 okolo 200 tis. aktivních uživatelů. O dva měsíce později v lednu 2021 to byly již 2 miliony, v únoru 6 milionů a v březnu 2021 dosáhl Clubhouse svého vrcholu, kdy evidoval 10 milionů aktivních profilů. To znamená, že během těchto čtyř měsíců stoupl nárůst uživatelů Clubhousu o 4 900 %. O tom ostatně svědčí také následující grafy.

Graf porovnávající počty stažení a výnosů aplikace Clubhouse v rozmezí leden až březen 2021. Zdroj: Aptica Blog

Počet vyhledávání Clubhousu přes Google od června 2020 do května 2021. Zdroj: Digital Music News

Téměř ihned po úspěšném březnovém měsíci se počty stahování začaly velmi rychle snižovat. Během několika málo měsíců se propadly o více jak 90 %. Fenomenální úspěch Clubhousu tedy trval pouhých několik týdnů. Co stojí za tak rapidním pádem? Server Digital Music News psal již v červnu roku 2021, že revoluční sociální síť, která bořila statistiky, je již 90 dní po dosáhnutí jejího vrcholu zapomenuta a nikdo o ní nemluví. Za tím může být údajně několik faktorů:

  1. Uvolnění pandemických opatření – lidé se začali znovu setkávat v reálném prostředí.
  2. Nedostatek vhodných témat – témata se začala opakovat, což mohlo způsobit ztrátu zájmu posluchačů.
  3. Kontroverze témat – jelikož se jednalo o celosvětovou platformu, mnohá témata byla kontroverzní, což nemuselo vyhovovat některým účastníkům. Jednalo se především o témata náboženská, kulturní a rasová.
  4. Vzestup násilí a online šikany – díky kontroverzi témat začalo vznikat ve virtuálních místnostech napětí mezi uživateli. Přestože byla posílena role moderátorů, nenapomohlo to k uklidnění situace a uživatelé se hromadně blokovali a nahlašovali.

Zdroj: Techcruch.com

Přestože se Clubhouse snažil odvrátit nezájem uživatelů, nepodařilo se. Sotva o tuto aplikaci začali mít zájem velcí investoři, nastal úpadek. I když se Clubhouse dal po nějaké době stáhnout i na zařízení s operačním systémem Android a společnost upravila pravidla pro chování účastníků debat, rapidní odliv uživatelů pokračoval. V roce 2022 společnost začala propouštět a v dubnu roku 2023 zaměstnávala již pouze 50 % lidí oproti původnímu stavu. Přesto je hodnota aplikace Clubhouse v roce 2023 oceněna na 4 miliardy USD.

Zakladatelé této platformy se však nevzdávají a přichází s novým formátem Clubhousu, který se nazývá „Chats“. Oznámili to minulý rok, tedy v září 2023. Má se jednat o jakési spojení několika formátů známých sociálních sítí. Bude propojovat audio s textovou formou komunikace, přičemž má vzniknout sekvence příspěvků podobná „Stories“ ze sociální sítě Instagram. Audio bude zároveň převáděno do textové podoby a skupinový chat tak má být zábavnější. Vývojáři se proto zaměřují spíše na propojování přátel, než na sdružování cizích uživatelů z mnoha koutů světa.

Zdroj: Clubhouse Blog

Tvůrci aplikace Clubhouse tak chtějí novou formou Clubhousu prodloužit život této aplikace, která však v době svého vzniku stála na úplně jiných základech a formě fungování. Je otázkou, zda stále zastává originální formát nebo pouze poskytuje jakýsi hybrid komunikačních kanálů, které známe a denně běžně používáme. Každopádně se snaží zvrátit osud a vynahradit investorům jejich nemalé prostředky investované do této sociální sítě rychlého úspěchu i zkázy.

A co Vy? Používali jste Clubhouse v době pandemie? Jaký je Váš názor na jeho budoucnost? Dejte vědět do komentářů.

Autor: Filip Valečka

8 komentářů: „Strmý vzestup i pád Clubhousu – co se stalo s revoluční sociální sítí?“

  1. Děkuji za zajímavý článek o sociální síti, na kterou jsme snad již všichni zapomněli. Já osobně si myslím, že zmíněné důvody úpadku sociální sítě Clubhouse nejsou tak zásadní jako fakt, že síť byla příliš exkluzivní. Aplikace nabrala členy, kteří získali pozvání a vlastnili iPhone, ale narazila na vlastní strop. Asi každý se ocitl uprostřed diskuse „iPhone nebo Android“ a věřím, že něco takového se prostě neodpouští (nadsázka), tudíž následné spuštění aplikace pro Android telefony již nic moc nezachránilo. Já osobně jsem dostala pozvánku ale Clubhouse jsem nikdy nestáhla. Sociálním sítím se věnuji v práci, tak se snažím svoje sociální sítě „omezit“ na minimum – a prakticky od roku 2018 již „funguji“ jen na Instagramu. Co se týče budoucnosti Clubhouse, nevidím to příliš růžově. Meta se stává globálním hráčem vedle TikToku a nemyslím si, že je dostatek prostoru na novou „superúspěšnou“ síť.

    To se mi líbí

  2. Hezký den,

    sociální síť ClubHouse zažila v roce 2020 obrovský boom. Lze tvrdit, že napomohla několika společenským fenoménům k jejich vzniku a dala lidem možnost lidské interakce a kvalitních rozhovorů i po čas lockdownu. Například fenomén otužování a Wim Hof metody bylo téma, které se na jaře 2020 na této síti těšilo obrovské oblibě. Další fenomény a témata by mohly následovat. Koncept této sociální sítě se po nějaké době pokusil využít Twitter, který zavedl místnosti jako možnost debat (alternativa k textovým příspěvkům). Z dat a uživatelských návyků dnes však vidíme, že to žádný výraznější úspěch nebyl. Dle mého názoru ztroskotal ClubHouse na své podstatě. Kdo by po rozvolnění omezení volného pohybu radši místo veřejných debat, stand-up show nebo koncertů raději seděl doma a poslouchal vše online přes telefon? Potenciál, který však podle mě síť nevyužila naplno vidím v možnosti jakési hybridní nebo alternativní možnosti veřejnosti zapojit se do fyzicky pořádaných debat online.

    To se mi líbí

  3. Musím přiznat, že až do přečtení tohoto článku jsem Clubhouse úplně vypustila a několik let si na něj nevzpomněla, přestože jsem na něm kdysi také měla účet. Myslím si, že za velkým nárůstem uživatelů a zájmu o tuhle síť byla právě její exkluzivita – lidé sháněli pozvánky, kde se dalo. Šlo prostě o něco, k čemu byl omezený přístup, a to vzbudilo pozornost. Tenhle faktor ale logicky s časem vymizí. Pro mě osobně jako pro introverta a posluchače podcastů nebyla aplikace ničím zajímavá, takže můj zájem taky rychle opadl. Nemyslím si, že se tvůrcům ještě podaří síť vzkřísit, vzhledem k tomu, že na trhu dlouhodobě dominuje společnost Meta se svými sítěmi a TikTok. Podle toho, co autor v článku popsal, se nové funkce budou akorát přibližovat těm, co už má třeba Facebook nebo Instagram, čímž podle mě nové uživatele moc nepřiláká.

    Dominika Machová

    To se mi líbí

  4. Článek bravurně zachycuje raketový vzestup popularity Clubhouse v roce 2020, kdy se platforma stala fenoménem poháněným izolací pandemie Covid-19 a touhou po živé interakci. Fascinující je sledovat detailní analýzu vzestupu i pádu této sociální sítě v kontextu vývoje jiných platforem. Článek komplexně a informativně rozebírá faktory, které ovlivnily popularitu Clubhousu, a nabízí hluboký vhled do dynamiky online světa.

    To se mi líbí

  5. Clubhouse? Už ani nevím, co to je . Ne, legrace. Moc dobře si pamatuji, když u nás začínal. Sehnat pozvánku bylo těžké, když se to však povedlo, byl to skvělý pocit. Sám jsem potom organizoval několik politických debat před tehdejšími sněmovními volbami. Byly to podivné časy, kdy jsem ležíc v posteli s telefonem v ruce moderoval politickou diskuzi.

    Děkuji autorovi článku za to, že systematicky uvedl důvody, proč Clubhouse nakonec nebyl úspěšný. Sám jsem si tuhle otázku několikrát kladl. A napadá mě ještě jeden důvod – křivka humbuku. Lidé jsou ze své přirozenosti zvědaví, rádi zkouší nové věci, sledujeme rapidní nárůst zájmu. Problém nastává ve chvíli, kdy není nová platforma s to si uživatele udržet. Pamatujete si někdo Google+?

    A že by za neúspěchem Clubhousu mohlo být uvolnění pandemických pravidel, si úplně nemyslím. To bychom sledovali pokles u všech sociálních sítí. Spíš se přikláním k názoru, že šlo o vyprázdněnost témat. Postupem času se z Clubhousu stal takový audio Twitter, kde moudří lidé sdělovali svoje postoje na aktuální témata. Ale byla to, podle mě, natolik elitářská záležitost, že to mnoho lidí omrzelo. Nelze si však nevšimnout, že se Clubhousem inspiroval Twitter (dneska už X), když nabídl tzv. Spaces, diskuzní místnosti na podobném principu.

    Dominik Rašek

    To se mi líbí

  6. Článek výborně shrnuje vzestup a hlavně úpadek Clubhousu a snahu o jeho záchranu. Sama jsem si Clubhouse na jeho počátcích stáhla, diskutovaná témata mě nicméně neoslovila natolik, abych ho po týdnu nesmazala, navíc mě odradila i samotná exkluzivita a „VIP charakter“ aplikace a častých debatujících. Myslím si, že dalším faktorem úpadku Clubhousu mohlo být to, že fenoménem posledních let jsou podcasty. Ty podle mě mnoha lidem (včetně mě) vyhovují více, jelikož jsou pouze tichými diváky/posluchači, nemají potřebu se aktivně zapojovat do diskuze, a zároveň je mohou kdykoliv zapnout, přerušit a pokračovat v poslechu jindy – tedy nečekat, než se otevře „roomka“ se zajímavým tématem.

    To se mi líbí

  7. Původní záměr Clubhousu byl určitě skvělý, ale řekla bych, že problém je v tom, že není „jen na chvíli“. Na rozdíl od TikToku nebo jiných sociálních sítí si člověk na Clubhouse musel vyhradit nějaký čas. Nešlo se připojit později, ale v přesnou dobu, tím uživatelé byli svázáni jako v dobách, kdy museli být přesně v nějaký čas u televize. Za poslední roky jsme si zvykli, že posloucháme/díváme se na to, co chceme a kdy se nám to hodí. Clubhouse vyžadoval, abychom mu nebo konkrétní skupině lidí věnovali pozornost, kdy chtějí jiní. Možná je to tím, že jsme se trošku rozmazlili a pokud na to nemáme náladu, nechce se nám podřizovat někomu svůj volný čas, což navazuje na téma Covidu, přeci jen spousta lidí měla najednou čas, který se nějak snažila vyplnit, zatímco když se vše vrátilo do normálu, není úplně ani v silách většiny lidí jít s kamarády jen tak na skleničku, natož se přizpůsobovat nějaké větší skupině lidí a organizovat si společně čas.

    Jak říkám, Clubhouse by mohl přinášet zajímavá setkání a sezení nad tématy, ale otázkou zůstává, zda v dnešní zrychlené době je vůbec reálné z ničeho nic takto zpomalit a začít se chovat trošku jinak.

    24052142

    To se mi líbí

  8. Ahoj Filipe, zajímavý článek, díky za něj! Musím říct, že jsem si Clubhouse sama vyzkoušela během covidu, ale moje zkušenost byla celkem smíšená. Na začátku to bylo super, že jsem mohla poslouchat různé diskuse podle toho, co mě zrovna zajímalo. Ale postupem času jsem si všimla, že v mnoha místnostech se točí dokola stejní lidé a často se od tématu odchýlili k úplně jiným věcem nebo jen tak plkali, což mě začalo docela nudit.

    Měla jsem aplikaci nainstalovanou asi jen měsíc, pak jsem ji smazala a už jsem se k ní nevrátila. Vytvořily se tam různé uzavřené skupiny, které si mezi sebou hodně držely, a nováček tam občas těžko pronikl. To mi přišlo trochu jako vytváření bublin, kde si lidé předávají stejné názory zpátky a nejsou moc otevření novým perspektivám.

    Co se týče bezpečnosti a kontroverzních témat, tak je to jasný problém. Jsem ráda, že jsi to zmínil, protože na takové platformě se toho může vyrojit hodně a rychle. A jak říkáš, uvolnění pandemických opatření a různé další faktory jistě přispěly k jejímu úpadku.

    Myslím, že pokud Clubhouse chce přežít, musí najít způsob, jak se otevřít širšímu spektru lidí a nabídnout něco, co jinde nenajdeme. Jinak skončí jako mnoho dalších chvilkových zázraků digitálního věku.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít