Nová elektronická „kladiva“ na plagiátory, nebo zbytečně drahá „šidítka“?

Napsat text, to je… „výzva“! A ještě ho „neopálit“!

V okamžiku, kdy se pouštíme do psaní odborného textu, začíná náš zápas se samotným tématem dané práce, jehož součástí je na jedné straně získání použitelné literatury a zdrojů a jejich využití v textu a na druhé straně úsilí, aby naše dílo nebylo na konci označeno za plagiát, což by mohlo znamenat značné komplikace pro naše studium nebo další profesní dráhu. Situaci „ztěžují“ četné možnosti rychle získat a snadno využít různá data, kdy technologie už dávno překročily kdysi tak přelomové možnosti dané kombinací Ctrl+V, Ctrl+C.

Není to první případ v dějinách, kdy technický vývoj umožnil využití nástrojů, které si vynutily zásadní změny ve fungování lidské společnosti (můžeme zmínit například vývoj nových zbraní a jejich dopad na podobu zbroje či konstrukci opevnění versus obléhací stroje). Nyní se s velkou silou rozjíždí střet mezi nástroji umožňujícími v mžiku vytvářet literární díla, která „tak úplně nejsou vlastními výtvory osob, které se pod ně podepisují“, a softwarovými nástroji, které jsou nabízeny (většinou „ne úplně zdarma“) těm, do jejichž práce mimo jiné patří odhalování plagiátů. Obě strany v tomto střetu hájí své zájmy. Ti, kteří nemají čas a kapacitu (nebo obojí) na svou originální tvorbu, jsou sváděni k tomu si vypomoci nepřiznaným opisováním nebo nástroji umělé inteligence. A ti, kteří musí číst stohy cizích textů, bývají pokoušeni k tomu, aby svěřili část své práce nástrojům, které jim umožní virtuálními vidlemi tyto stohy přeházet a najít v nich „vadné kusy“. Ani jeden postoj není bez rizika. Pojďme se na ně podívat.

https://pixy.org/4445495/.

Získáno ze stránky: My Report On List of Plagiarized Content #59. Link: https://steemit.com/hive-108572/@sumanthp/my-report-on-list-of-plagiarized-content-59 (staženo dne 04. 04.2024).

Jak to vlastně funguje?

Softwarové nástroje na hledání plagiátů používají pokročilé algoritmy, které analyzují text a hledají v něm podobnosti s jinými literárními výtvory. Využívají k tomu rozsáhlé databáze materiálů, s nimiž kontrolované dílo porovnávají. Pokud nějaké problémy naleznou, tak je graficky pěkně zvýrazní. Jsou však tyto nástroje bezchybné, nebo mají nějaké limity?

Nejprve začneme tím snazším. Ano, pro každého autora může být užitečné si svůj text preventivně „prohnat“ takovýmto nástrojem a zjistit, jak na tom je, než svůj výtvor oficiálně odevzdá. Může tak předcházet nehezkým překvapením, například tím, že ho software upozorní na to, že určitá pasáž je doslova převzatá z jiného materiálu, na což už mohl tvůrce po několika letech svého bádání dávno zapomenout. V tomto případě nám dobrovolná „předkontrola“ může zachránit titul nebo alespoň pověst.

Co to neumí?

A co tedy ty slabiny? No, zřejmě jich není málo. Algoritmy používané v rámci daného softwaru mohou text mylně označit za plagiát, čímž pak mnohdy spustí bolestivý proces dokazování pravosti díla. Stávající softwarové nástroje na odhalování plagiátů pracují s tím, že stanovují míru podobnosti v procentech. Čím vyšší je tento údaj, tím větší nebezpečí je, že dílo může být považováno za plagiát (zejména pokud je výsledek vyšší než 25 %).

Ukázka výsledku kontroly zcela opsaného textu v nástroji Originality.ai. Zdroj: Best Plagiarism Checkers Tools and Software of 2023. Which of These Online Tools will be Best for You? Nikola Roza.Link: https://nikolaroza.com/best-plagiarism-checkers-tools/

Některé nástroje na odhalování plagiátů údajně mají problémy s rozpoznáním ustálených spojení, přísloví, obecně známých informací apod., která pak hrdě označují za plagiáty. Další problém má být spojen s tím, že komplikovanější souvětí, parafráze nebo dokonce řádně provedené citace pokládají některé programy za případy plagiátorství. Rovněž tak používání citací v různých jazycích v jednom textu může být označeno za problém. Stručně řečeno, pokud je vyhledávací alogismus sestaven špatně, pak i jeho výsledky budou chybné. Může se stát, že konkrétní software nevyužívá dostatečně obsáhlou databázi textů – a jeho výsledky jsou pak zkreslené. Je skutečností, že tyto nástroje nemají přístup do všech databází vědeckých textů. Algoritmus tedy může být napsán správě, avšak bez dostatku srovnávacího materiálu prostě nic nezjistí.

A co firmy a školy?

Obecně řečeno, pro firmy a školy může být využití takovýchto nástrojů užitečné. Zvýší se jejich prestiž („hle, bojujeme s těmito podvody!“), může být očekávána i vyšší kvalita jejich materiálů (sníží se počet opsané „vaty“). Dříve, než vypustí text, tak si ho zkontrolují (čímž si mohou chránit nejen pověst). Má to však pro ně i určitá rizika, například mohou někomu opravdu hodně ublížit, tím že ho – pokud si výsledek kontroly řádně neověří – falešně označí za podvodníka. Toto může být problém u některých periodik, která „prosívají“ zaslané texty těmito detektory plagiátů – a pokud ty jim nějaký text označí za problémový, tak ho vyřadí a už se jím vůbec nezabývají. Mohou tak hned v předkole „zabít“ text, který je originální a hodnotný. Nebo mohou začít příliš spoléhat na tyto nástroje a až za čas zjistit, že jim řada plagiátů unikla. S tímto softwarem mohou být rovněž spojeny problémy v oblasti ochrany osobních údajů, byť nás uznávanější firmy podnikající v této oblasti ujišťují o tom, že „vše je tak, jak má být“. Další otázkou jsou výdaje, neboť tyto nástroje nebývají levné.

Co si tedy mají koupit?

Pokud zvažujeme, jaký z nabízených nástrojů využít (nebo zakoupit), pak je doporučováno se podívat na několik parametrů a podle nich posoudit, jestli jde o nástroj užitečný a spolehlivý, nebo ne. Konkrétně jsou uváděny následující body: spolehlivost a přesnost, kontrola textu v reálném čase, dostatečně obsáhlá databáze, uživatelská vstřícnost, rozumná cena, dobrá zákaznická podpora, propojenost s textovým souborem a transparentnost výsledných zpráv. Na trhu je dostupná řada takovýchto nástrojů. Patří k nim například Scribbr, PlagAware, Quetext, Viper, Grammarly, Plagiarism Detector, Copyleaks, Smodin, Compilatio, Writer, Turnitin či Originality.ai. Každý z nich má samozřejmě své výhody i nevýhody. Zejména je třeba dát pozor na ty z nich, které ukládají kontrolované dokumenty nebo je dokonce přeprodávají dále! Některé z nich nepodporují všechny typy textových dokumentů, limitují rozsah kontrolovaného textu apod.

Ukázka fungování nástroje PlagAwaer. Zdroj: webové stránky této firmy. Link: https://www.plagaware.com/

Můžeme na ně vyzrát?

Jak je to s některými strategiemi na přelstění těchto nástrojů? Úmyslně dělané gramatické chyby a překlepy při těchto podvodech nepomohou. Software je prý dostatečně „chytrý“ na to, aby se tímto nedal přechytračit. Údajně existují online „parafrázovací programy“, které by za určitých okolností měly být schopny tyto nástroje přelstít. Zdá se, že zatím není většina z nich schopná na 100 % detekovat případy, kdy text vznikl za použití umělé inteligence. To se však asi může poměrně rychle změnit. Čeho si však už nyní mohou „všimnout“, to jsou podobnosti v obsahu vytvořeném umělou inteligencí. Ta nevytváří texty od nuly, ale skládá jej z již existujících materiálů a může tedy nepříjemně překvapit…

Ukázka výsledků kontroly textu nástrojem Compilatio. Zdroj: webové stránky této firmy. Link: https://www.compilatio.net/en/detection-alteration-info

Jak téma prozatím uzavřít?

Jak celkově zhodnotit využívání nástrojů proti plagiátům? Měly by být chápány jako pomůcka, jejíž výsledky by vždy měly být kontrolovány člověkem, který ověřovanému textu rozumí. Za „kladiva“ na plagiáty ani za „šidítka“ bych je nepovažoval. Momentálně to jsou užitečné, však ne vždy spolehlivé nástroje. Otázkou je, zda budou stačit na raketový nástup využívání umělé inteligence při tvorbě textů. Potírání plagiátorství bude mít nejspíš podobu úvodní fáze Heraklova boje s Hydrou. Některé vzdělávací instituce na něj rezignovaly a zrušily např. povinnost vytvářet bakalářské práce, jiné se této výzvě snaží čelit. Předchozí lidské zkušenosti naznačují, že daný vývoj nepůjde zastavit a že povede ke změnám v psaní.

Zdroje:

Exploring the Pros and Cons of Using Plagiarism Checkers: Insight from Wiki Articles, AIContentfy team, November 6, 2023. Link: https://aicontentfy.com/en/blog/exploring-pros-and-cons-of-using-plagiarism-checkers-insight-from-wiki-articles

Best Plagiarism Checkers Tools and Software of 2023. Which of These Online Tools will be Best for You? Nikola Roza.Link: https://nikolaroza.com/best-plagiarism-checkers-tools/

Plagiarism Checkers vs. Human Grading: A Comparative Analysis, Plagiarismcheck.orgBlog, 12 May 2023. Link: https://plagiarismcheck.org/blog/plagiarism-checkers-vs-human-grading/

Birsu Kockaya: 15 Best Online Plagiarism Checkers: Uncover Duplicate Content. Teachfloor. August 18, 2023. Link: https://www.teachfloor.com/blog/best-online-plagiarism-checkers

Best Plagiarism Checker for Students, Last updated on Jan 1st, 2024. Quill Muse. Link: https://www.quillmuse.com/best-plagiarism-checker-for-students/

Autor textu: Michal Hořejší

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít