Podcastový boom: Co způsobilo nárůst zpravodajských podcastů v České republice

Vypadá to, že zpravodajské podcasty se staly průlomovým úspěchem ve světě digitálních médií. Doba pandemie změnila pravidla hry a podcasty se díky ní staly jednou z nejrychleji rostoucích oblastí mediálního konzumentarismu. Tento jev již dávno vstoupil do moderního procesu, který někteří mediální analytici označují za „audio renesanci“.

Dostupné z: odkaz na tweet

Dnešní publika preferují on-demand obsah místo tradičního lineárního vysílání. Moderní technologie zcela změnily návyky mediálního publika: místo aby se přizpůsobovali „tradičním“ médiím, chtějí lidé poslouchat, číst a sledovat prakticky cokoliv na vyžádání. Naše mobilní telefony se staly našimi televizemi, rádii a novinami na cestách. Podcasty jsou ideální volbou pro tuto uspěchanou a rychle se měnící dobu neustálého cestování z místa na místo. Tento článek odhaluje, proč zpravodajské podcasty přitahují jak média, tak posluchače. Odhaluje motivaci vzniku zpravodajských podcastů v boji o pozornost publika.

Od roku 2020 velikost posluchačského publika vzrostla o více než 200 %, což doprovázeno zájem všech českých mediálních domů. Zatímco v roce 2019 byly v Česku pouze dva zpravodajské podcasty (jeden od Českého rozhlasu a druhý od deníku Deník N), nyní má téměř každý mediální dům svůj vlastní zpravodajský podcast.

Jasné je, že situace v Česku reflektuje celosvětový trend, neboť mnoho etablovaných mediálních společností rychle uchopilo rostoucí popularitu podcastingu a začalo vytvářet své vlastní zpravodajské podcasty, aniž by brali ohled na své předchozí zkušenosti s audio novinařinou. Nicméně, „zlatá éra“ podcastingu pro česká média může být teprve před námi. Studie se zaměřuje na tento zajímavý jev v českém mediálním prostředí a zkoumá šest předem vybraných českých zpravodajských médií, aby zjistila, proč se novináři rozhodli vytvářet zpravodajské podcasty, jaká očekávání mají ohledně těchto podcastů a také jak hodnotí své zkušenosti jako tvůrci podcastů dosud.

Mezi sledované podcasty autor zařadil:

a) Vinohradská 12 (Český rozhlas): Tento podcast byl spuštěn Českým rozhlasem v dubnu 2019 a zaměřuje se na zpravodajství. Vytvořila ho bývalá zahraniční zpravodajka Lenka Kabrhelová.

b) Studio N (Deník N): Podcast spustily v září 2019. Hlavním moderátorem a producentem je bývalý rozhlasový novinář Filip Titlbach.

c) Podcast Týdeníku Respekt (Respekt): Respekt začal produkovat svůj zpravodajský podcast v září 2020. Do října 2022 byl moderátorkou Hana Řičicová, bývalá rozhlasová novinářka. Od listopadu 2022 je podcast produkován Štěpánem Sedláčkem.

d) Ranní brífink HN (Hospodářské noviny): Ranní brífink je podcast Hospodářských novin, má několik moderátorů a každý z nich připravuje program individuálně.

e) Prostor X (Reflex): Prostor X je původně videopodcast produkovaný magazínem Reflex. Formát zahrnuje rozhovory jeden a jednoho.

f) Vlevo dole (SeznamZprávy.cz): Vlevo dole je politický a diskusní podcast od SeznamZprávy.cz, jednoho z nejvlivnějších mediálních domů v Česku. Podcast produkuje Lucie Stuchlíková a Václav Dolejší

Mladé publikum táhne

Výsledky odhalily tři hlavní motivace pro vytváření zpravodajských podcastů v České republice. První je snaha oslovit mladší publikum, které je digitálně zdatné a preferuje on-demand obsah. Zaměřují se na mladé lidi narozené do digitálního světa, kteří jsou obklopeni nejnovějšími technologiemi a sociálními sítěmi. Protože jsou plně zapojeni do digitálního mediálního ekosystému a zpravodajský podcast je médium na vyžádání.

Možnost jedinečného mediálního konstruktu

Druhou motivací je využití nové platformy pro prezentaci obsahu a sdílení zpravodajství ve formátu, který je atraktivní pro posluchače. Česká média také přijala podcastovou platformu jako prostor, kde mohou sdílet svůj obsah šíře. Inspiraci čerpaly z úspěšných zpravodajských podcastů z USA, Velké Británie nebo i Slovenska. Jak je vidět v zahraničí, zpravodajské podcasty umožňují českým vydavatelům a moderátorům rozhodnout, jaký obsah zveřejnit a jaký a jak ho prezentovat v audio formátu. Tato motivace je odměněna hlavně marketingovými výhodami než strategickými kampaněmi na monetizaci.

„Audio v různých podobách zažívá poslední roky velkou renesanci a audio reklamě se daří i u nás na Seznamu. Naše příjmy z online audio reklamy loni meziročně vzrostly o 436 %.“

říká Tereza Marková, Key account managerka senior rádia Expres FM a Classic Praha, která patří společnosti Seznam.cz.
Důvěra jako klíčový faktor

Třetí a zároveň klíčovou motivací je budování důvěry mezi médii a veřejností v době, kdy se rozdíl mezi profesionálními a amatérskými žurnalisty stírá. Důvěra v média v České republice je dlouhodobě na nízké úrovni, což vyvolává otázky ohledně kvality zpravodajství a společenského dopadu médií. I když se během globální pandemie podařilo médiím částečně obnovit ztracenou důvěru, stále zůstává extrémně nízká. Pouze 34 % respondentů projevilo důvěru v zpravodajství, a tato důvěra je často spojena s veřejnoprávními médii, která si udržují přední pozice.

Závěrem, tato studie poukazuje na potřebu dalšího výzkumu v této oblasti. Zpravodajské podcasty v České republice jsou stále mladým jevem, a jejich motivace se mohou v budoucnosti změnit. Navíc, aplikovatelnost zjištění této studie může být omezena poskytnutými informacemi a relativně malým počtem zkoumaných podcastů. Je tedy třeba provádět další výzkum a sledovat, jak se tento fenomén bude vyvíjet v budoucnosti.

ZDROJ: SKALICKÝ, Matěj. „Motivations Behind the Production of News Podcasts in Established Czech Media.“, [online], Praha 2023 [cit. 15.9.2023]. Dostupné z Communication Today: https://communicationtoday.sk/motivations-behind-the-production-of-news-podcasts-in-established-czech-media/ .

One thought on “Podcastový boom: Co způsobilo nárůst zpravodajských podcastů v České republice”

  1. Podcasty jsou fenomén posledních let a je dobře, že vznikají studie, které tento fenomén podrobně popíší a vysvětlí. K uvedeným třem motivacím bych přidala tu nejprostší a obavám se, že i nejsilnější. Peníze. Po částečném kolapsu tištěných médií jsou mediální domy nuceny přicházet s novými – digitálními – formami. A podcasty, většinou dnes placené, jsou ideální volbou. S autorem studie bych v jedné věci polemizovala – Prostor X nepokládám za zpravodajský formát. Je to spíše life-stylový rozhovor typu “late night show” a osobně mi do výběru srovnávaných podcastů nezapadá…

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít